Koncepce školy
KONCEPCE ROZVOJE ŠKOLY
MOTTO: Vzdělávání – dobrá hra, při které dítě poznává, jak funguje svět (JOHN HOLT)
1. ÚVOD
Tato koncepce naznačuje možné budoucí směřování a rozvoj Mateřské školy Olomouc, Jílová 41, příspěvkové organizace. Koncepce vychází z koncepčních, strategických a kurikulárních dokumentů: Národní program rozvoje vzdělávání, RVP PV, Strategie vzdělávací politiky ČR do 2030, Dlouhodobý záměr vzdělávání Olomouckého kraje, Koncepce rozvoje školství statutárního města Olomouc, Kvalitní škola, Kritéria hodnocení, podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání atd.
2. ÚDAJE O ŠKOLE, CHARAKTERISTIKA
Mateřská škola se nachází uprostřed sídliště v městské části Neředín v Olomouci. Jedná se o státní mateřskou školu, příspěvkovou organizaci s celodenním provozem. Mateřská škola není zapojena do žádného alternativního směru vzdělávání, i když některé prvky při vzdělávání využívá. Předškolní vzdělávání poskytuje mateřská škola ve dvou přilehlých budovách, které jsou identické, v nichž v každé se nachází 5 tříd, celkem má 10 tříd. V současné době využívá 9 tříd z důvodu poklesu přijatých dětí do mateřské školy. Šest tříd je heterogenních (děti ve věku 2,5 až 5 let), tři třídy jsou homogenní, poskytují povinné předškolní vzdělávání před nástupem povinné školní docházky.
Součástí školy je oplocený areál zahrady osázen rostlinami, stromy a keři. Zahradu tvoří 10 pískovišť, různé druhy houpaček, průlezky, skluzavky a domečky.
Mateřská škola disponuje dílnami keramickou a polytechnickou, malou laboratoří a kuchyňkou, které jsou využívány dle potřeby a domluvy všemi třídami, jsou uzpůsobené vývojovým potřebám dětí. Ve škole se nachází nově vybudována knihovnička.
Pedagogický sbor tvoří ředitelka a 17 učitelek, 1 školní asistentka a 2 asistentky pedagoga. Provoz mateřské školy zajišťuje 8 provozních pracovnic, z toho 2 ve výdejně stravy. Všichni pedagogové jsou plně kvalifikováni. Jedná se o kolektiv, ve kterém je většina učitelek v mladším věku s krátkodobou praxí.
3. ANALÝZA SOUČASNÉHO STAVU
Silné stránky: výborná lokalita uprostřed sídliště, dobrá dopravní dostupnost, orientace pedagogů zaměřená na různé oblasti vzdělávání – keramika, polytechnika, využívání pomůcek z různých alternativních programů, výborně vybavené dílničky, laboratoř, kuchyňka, vybavení školy didaktickými pomůckami
Slabé stránky: výrazně klesající počet přihlášených dětí, dlouhodobá fluktuace pedagogů, změna ŠVP – nereflektuje dnešní dobu, nedostatečné informační kanály (v i mimo MŠ), nedostatečná prezentace školy v online prostoru (webové stránky, soc. sítě), časté spojování tříd v odpoledních hodinách, soustavné střídání učitelek na třídách, absence zájmových kroužků v MŠ
Příležitosti: MŠ s rozšířeným polytechnickým vzděláváním, zapojení do projektů, úpravy na zahradě – nové hrací prvky, mlhoviště, zastíněné pergoly, budování partnerství s jinými MŠ
Hrozby: nedostatek dětí (zavírání tříd), informační šumy mezi zaměstnanci, nekonkurenceschopnost MŠ vzhledem k MŠ v okolí, ztráta zájmu rodičů o naší MŠ
4. VIZE, POSLÁNÍ, PRIORITY
Vize - Chceme, aby
- naše škola byla vyhledávána a preferována a vedla k celoživotnímu vzdělávání
- naše škola byla prostorem pro nové nápady, zajímavé myšlenky a inovativní přístupy
- byla pozitivním, bezpečným, zdravým místem, kde chodí rádi děti i rodiče, učitelé, zaměstnanci i veřejnost
- každé dítě zažilo úspěch, radost z objevování, experimentování
- poznání/učení se bylo chtěné, založené na přímých zážitcích dítěte, jeho tvořivosti a aktivitě
- naše škola byla inspirující v oblasti polytechnického vzdělávání, rozvíjející dítě v oblasti motoriky, zručnosti, tvořivosti, představivosti a fantazie
Poslání
- Podporuje a doplňuje přirozenou výchovu v rodině.
- Organizuje vzdělávání pro děti od 2 do 6/7 let.
- Usnadňuje dítěti jeho další životní a vzdělávací cestu.
- Zabezpečuje zdravý fyzický, psychický i sociální rozvoj dítěte.
Priority
- Vytvořit ŠVP odpovídající dnešním podmínkám školy, revidovaných kurikulárních. dokumentů RVP PV, implementovat polytechnické vzdělávání do ŠVP.
- Zlepšit image školy a propagaci školy.
- Prohloubit spolupráci školy s rodiči a veřejností.
- Stabilizovat personální zajištění školy.
5. STRATEGICKÉ CÍLE
5.1 Výchovně – vzdělávací oblast
- Zajistit v MŠ asistenta logopeda.
- Dbát na vyváženost spontánních a řízených činností.
- Vytvořit ŠVP vycházející z revidovaného RVP PV.
- Vytvářet podmínky pro práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami a dětmi mimořádně nadanými, umožňovat individuální inkluzi.
- Rozvíjet základní gramotnosti (matematická, čtenářská) i gramotnosti pohybovou a zdravotní, finanční, mediální a přírodovědnou.
- Integrovat pohybové aktivity do každodenního života.
- Chápat pedagogickou diagnostiku jako přínosný prostředek k poznání silných a slabých stránek dítěte pro zajištění jeho dalšího individuálního rozvoje.
- Polytechnické vzdělávání implementovat do ŠVP.
- Promyslet a vypracovat vzdělávací obsah pro děti před vstupem do předškolní třídy.
- Připravit a realizovat projektovou výuku (ve třídách, v rámci školy, ve spolupráci s rodiči).
5.2 Personální oblast
- Stabilizovat personální zajištění v MŠ.
- Budovat stabilní kooperující tým založený na otevřené konstruktivní komunikaci, participace na spoluřízení MŠ.
- Umožnit zaměstnancům seberealizaci a stálý rozvoj, využívat jejich potenciál, posílit jejich kompetence.
- Vytvářet kvalitní pracovní prostředí a lepší podmínky pro všechny zaměstnance.
- Dbát na příjemné pracovní klima, které vede ke zvyšování kvality i efektivity práce.
- Svým chováním a jednáním být příkladem ostatním, přistupovat s úctou ke všem zaměstnancům.
- Zajistit sdílení dobré praxe a workshopy ke zkvalitňování polytechnického vzdělávání, vzdělávání v oblasti digitálních technologií (v rámci MŠ).
5.3 Materiálně – technické vybavení školy
- Dbát na účelné a efektivní využití finančních prostředků ze všech zdrojů.
- Stanovit priority školy podle rozpočtových možností.
- Sledovat a využívat projekty pro poskytování nových grantů, dotací, fondů EU, rozvojových programů MŠMT.
- Obnovit herní prvky na školní zahradě, vybudovat mlhoviště.
- Zřídit přístřešky nad vchody do MŠ i z bezpečnostních důvodů.
- Vybavit MŠ některými digitálními pomůckami.
- Instalovat klimatizaci v MŠ v 1. patře budovy A, B.
5.4 Spolupráce školy s dalšími organizacemi a institucemi
- Pokračovat ve spolupráci s předškolními odborníky (PPP, SPC logopedické).
- Hledat nové formy spolupráce se ZŠ Stupkova.
- Budovat partnerství s jinými MŠ v okolí naší školy.
- Pokračovat ve spolupráci s Městskou knihovnou Olomouc, zapojit se do projektů.
- Realizovat spolupráci se zřizovatelem tak, aby byla tato spolupráce přínosná pro oba subjekty.
- Obnovit zájmové kroužky v MŠ a vybrat vhodné agentury k jejich realizaci.
5.5 Propagace a image školy
- Vytvořit webové stránky s novým designem.
- Realizovat spolupráci s rodiči, zapojit je do společných akcí a využít jejich potenciálu.
- Zmapovat očekávání a spokojenost rodičů s MŠ (ankety, dotazníky).
- Dosáhnout maximálně možné informovanosti veřejnosti (tisk, výzdoba mateřské školy, školní zahrady atd.)
- Pořádat akce k propagaci školy (Den otevřených dveří v MŠ, dobročinné akce – návštěva útulku, pomoc druhým atd.).
6. Závěr
Naší snahou bude stát se dobrými průvodci dětí na jejich cestě za poznáním a vybavit je potřebnými kompetencemi pro aktivní občanský, profesní a osobní život.
Koncepci rozvoje školy byla postavena na 4 prioritách, které v současné době považujeme za velmi důležité. Škola potřebuje kvalitní personál, kvalitní ŠVP, ale především potřebuje děti
a jejich rodiče, aby měla koho vzdělávat.
Budeme se snažit maximálně využít silné stránky školy, využívat příležitosti k rozvoji školy
a posílení její pozice.
Mgr. Dana Větrová