KONCEPCE ROZVOJE ŠKOLY

MOTTO: Vzdělávání – dobrá hra, při které dítě poznává, jak funguje svět (JOHN HOLT) 

1. ÚVOD

Tato koncepce naznačuje možné budoucí směřování a rozvoj Mateřské školy Olomouc,  Jílová 41, příspěvkové organizace. Koncepce vychází z koncepčních, strategických  a kurikulárních dokumentů: Národní program rozvoje vzdělávání, RVP PV, Strategie vzdělávací politiky ČR do 2030, Dlouhodobý záměr vzdělávání Olomouckého kraje, Koncepce rozvoje školství statutárního města Olomouc, Kvalitní škola, Kritéria hodnocení, podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání atd. 

2. ÚDAJE O ŠKOLE, CHARAKTERISTIKA

Mateřská škola se nachází uprostřed sídliště v městské části Neředín v Olomouci. Jedná se  o státní mateřskou školu, příspěvkovou organizaci s celodenním provozem. Mateřská škola není zapojena do žádného alternativního směru vzdělávání, i když některé prvky při vzdělávání využívá. Předškolní vzdělávání poskytuje mateřská škola ve dvou přilehlých budovách, které jsou identické, v nichž v každé se nachází 5 tříd, celkem má 10 tříd. V současné době využívá 9 tříd z důvodu poklesu přijatých dětí do mateřské školy. Šest tříd je heterogenních (děti ve věku 2,5 až 5 let), tři třídy jsou homogenní, poskytují povinné předškolní vzdělávání před nástupem povinné školní docházky.
Součástí školy je oplocený areál zahrady osázen rostlinami, stromy a keři. Zahradu tvoří 10 pískovišť, různé druhy houpaček, průlezky, skluzavky a domečky.
Mateřská škola disponuje dílnami keramickou a polytechnickou, malou laboratoří a kuchyňkou, které jsou využívány dle potřeby a domluvy všemi třídami, jsou uzpůsobené vývojovým potřebám dětí. Ve škole se nachází nově vybudována knihovnička.
Pedagogický sbor tvoří ředitelka a 17 učitelek, 1 školní asistentka a 2 asistentky pedagoga. Provoz mateřské školy zajišťuje 8 provozních pracovnic, z toho 2 ve výdejně stravy. Všichni pedagogové jsou plně kvalifikováni. Jedná se o kolektiv, ve kterém je většina učitelek v mladším věku s krátkodobou praxí.

3. ANALÝZA SOUČASNÉHO STAVU

Silné stránky: výborná lokalita uprostřed sídliště, dobrá dopravní dostupnost, orientace pedagogů zaměřená na různé oblasti vzdělávání – keramika, polytechnika, využívání pomůcek z různých alternativních programů, výborně vybavené dílničky, laboratoř, kuchyňka, vybavení školy didaktickými pomůckami
Slabé stránky: výrazně klesající počet přihlášených dětí, dlouhodobá fluktuace pedagogů, změna ŠVP – nereflektuje dnešní dobu, nedostatečné informační kanály (v i mimo MŠ), nedostatečná prezentace školy v online prostoru (webové stránky, soc. sítě), časté spojování tříd v odpoledních hodinách, soustavné střídání učitelek na třídách, absence zájmových kroužků v MŠ
Příležitosti: MŠ s rozšířeným polytechnickým vzděláváním, zapojení do projektů, úpravy na zahradě – nové hrací prvky, mlhoviště, zastíněné pergoly, budování partnerství s jinými MŠ
Hrozby: nedostatek dětí (zavírání tříd), informační šumy mezi zaměstnanci, nekonkurenceschopnost MŠ vzhledem k MŠ v okolí, ztráta zájmu rodičů o naší MŠ

4. VIZE, POSLÁNÍ, PRIORITY

Vize - Chceme, aby

  • naše škola byla vyhledávána a preferována a vedla k celoživotnímu vzdělávání
  • naše škola byla prostorem pro nové nápady, zajímavé myšlenky a inovativní přístupy
  • byla pozitivním, bezpečným, zdravým místem, kde chodí rádi děti i rodiče, učitelé, zaměstnanci i veřejnost
  • každé dítě zažilo úspěch, radost z objevování, experimentování
  • poznání/učení se bylo chtěné, založené na přímých zážitcích dítěte, jeho tvořivosti a aktivitě
  • naše škola byla inspirující v oblasti polytechnického vzdělávání, rozvíjející dítě v oblasti motoriky, zručnosti, tvořivosti, představivosti a fantazie

Poslání

  • Podporuje a doplňuje přirozenou výchovu v rodině.
  • Organizuje vzdělávání pro děti od 2 do 6/7 let.
  • Usnadňuje dítěti jeho další životní a vzdělávací cestu.
  • Zabezpečuje zdravý fyzický, psychický i sociální rozvoj dítěte.

Priority

  1. Vytvořit ŠVP odpovídající dnešním podmínkám školy, revidovaných kurikulárních. dokumentů RVP PV, implementovat polytechnické vzdělávání do ŠVP.
  2. Zlepšit image školy a propagaci školy.
  3. Prohloubit spolupráci školy s rodiči a veřejností. 
  4. Stabilizovat personální zajištění školy.

5. STRATEGICKÉ CÍLE

5.1    Výchovně – vzdělávací oblast

  • Zajistit v MŠ asistenta logopeda.
  • Dbát na vyváženost spontánních a řízených činností.
  • Vytvořit ŠVP vycházející z revidovaného RVP PV.
  • Vytvářet podmínky pro práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami a dětmi mimořádně nadanými, umožňovat individuální inkluzi.
  • Rozvíjet základní gramotnosti (matematická, čtenářská) i gramotnosti pohybovou a zdravotní, finanční, mediální a přírodovědnou.
  • Integrovat pohybové aktivity do každodenního života.
  • Chápat pedagogickou diagnostiku jako přínosný prostředek k poznání silných a slabých stránek dítěte pro zajištění jeho dalšího individuálního rozvoje.
  • Polytechnické vzdělávání implementovat do ŠVP.
  • Promyslet a vypracovat vzdělávací obsah pro děti před vstupem do předškolní třídy.
  • Připravit a realizovat projektovou výuku (ve třídách, v rámci školy, ve spolupráci s rodiči). 

5.2    Personální oblast

  • Stabilizovat personální zajištění v MŠ.
  • Budovat stabilní kooperující tým založený na otevřené konstruktivní komunikaci, participace na spoluřízení MŠ.
  • Umožnit zaměstnancům seberealizaci a stálý rozvoj, využívat jejich potenciál, posílit jejich kompetence. 
  • Vytvářet kvalitní pracovní prostředí a lepší podmínky pro všechny zaměstnance.
  • Dbát na příjemné pracovní klima, které vede ke zvyšování kvality i efektivity práce. 
  • Svým chováním a jednáním být příkladem ostatním, přistupovat s úctou ke všem zaměstnancům.
  • Zajistit sdílení dobré praxe a workshopy ke zkvalitňování polytechnického vzdělávání, vzdělávání v oblasti digitálních technologií (v rámci MŠ).

5.3    Materiálně – technické vybavení školy

  • Dbát na účelné a efektivní využití finančních prostředků ze všech zdrojů. 
  • Stanovit priority školy podle rozpočtových možností.
  • Sledovat a využívat projekty pro poskytování nových grantů, dotací, fondů EU, rozvojových programů MŠMT.
  • Obnovit herní prvky na školní zahradě, vybudovat mlhoviště.
  • Zřídit přístřešky nad vchody do MŠ i z bezpečnostních důvodů.
  • Vybavit MŠ některými digitálními pomůckami.
  • Instalovat klimatizaci v MŠ v 1. patře budovy A, B. 

5.4    Spolupráce školy s dalšími organizacemi a institucemi

  • Pokračovat ve spolupráci s předškolními odborníky (PPP, SPC logopedické).
  • Hledat nové formy spolupráce se ZŠ Stupkova.
  • Budovat partnerství s jinými MŠ v okolí naší školy.
  • Pokračovat ve spolupráci s Městskou knihovnou Olomouc, zapojit se do projektů. 
  • Realizovat spolupráci se zřizovatelem tak, aby byla tato spolupráce přínosná pro oba subjekty.
  • Obnovit zájmové kroužky v MŠ a vybrat vhodné agentury k jejich realizaci.

5.5    Propagace a image školy

  • Vytvořit webové stránky s novým designem.
  • Realizovat spolupráci s rodiči, zapojit je do společných akcí a využít jejich potenciálu.
  • Zmapovat očekávání a spokojenost rodičů s MŠ (ankety, dotazníky).
  • Dosáhnout maximálně možné informovanosti veřejnosti (tisk, výzdoba mateřské školy, školní zahrady atd.)
  • Pořádat akce k propagaci školy (Den otevřených dveří v MŠ, dobročinné akce – návštěva útulku, pomoc druhým atd.).

6. Závěr

Naší snahou bude stát se dobrými průvodci dětí na jejich cestě za poznáním a vybavit je potřebnými kompetencemi pro aktivní občanský, profesní a osobní život.
Koncepci rozvoje školy byla postavena na 4 prioritách, které v současné době považujeme za velmi důležité. Škola potřebuje kvalitní personál, kvalitní ŠVP, ale především potřebuje děti 
a jejich rodiče, aby měla koho vzdělávat.
Budeme se snažit maximálně využít silné stránky školy, využívat příležitosti k rozvoji školy 
a posílení její pozice. 

Mgr. Dana Větrová

Rychlý kontakt