Směrnice č.2

Organizační řád pro školní rok 2025/2026
Čj.
MŠJ/281/2025
Zpracovala: Mgr. Dana Větrová
Platnost od: 1. 9. 2025

I. Všeobecná ustanovení

Organizační řád mateřské školy upravuje organizační strukturu a řízení, formy a metody práce školy, práva a povinnosti pracovníků školy.

Organizační řád je základní normou školy jako organizace ve smyslu Zákoníku práce.

Mateřská škola je příspěvkovou organizací s právní subjektivitou. Zřizovatelem MŠ je Statutární město Olomouc.
MŠ je zařazena do rejstříku škol pod identifikačním číslem 61989894.

Součástí mateřské školy je budova A a budova B, na každé budově se nachází 5 tříd. Od 1. 9. 2025 je v provozu 9 tříd.

II. Organizační členění

Ředitelkou mateřské školy je Mgr. Dana Větrová.

Zástupkyní mateřské školy je Bc. Iveta Ježová.

Škola se člení na vedení školy, pedagogické pracovníky a provozní pracovníky.
Součástí školy je školní jídelna – výdejna.

Organizační schéma školy – viz. příloha Organizační struktura příspěvkové organizace

Organizace mateřské školy
Součástí mateřské školy jsou dvě budovy (budova A, budova B). Každou budovu tvoří 5 tříd. Na budově A se nacházejí tři heterogenní třídy (Kuřátka, Ježečci, Zajíčci) – děti ve věku 3 až 5 let a dvě třídy homogenní, předškolní vzdělávání s povinnou školní docházkou (Sluníčka, Medvídci) – děti ve věku 5 až 7 let. Na budově B se nachází 5 tříd, z nichž jedna třída je uzavřena od 1. 9. 2025 z důvodu nízkého počtu přijatých dětí. Tři třídy jsou heterogenní (Berušky, Koťátka, Veverky) – děti ve věku 3 až 5 let a jedna třída je homogenní, předškolní vzdělávání s povinnou školní docházkou (Žabičky) – děti ve věku 5 až 7 let.

III. Řízení školy – kompetence

Statutárním orgánem školy je ředitelka.
Ředitelka:
a) Řídí ostatní pracovníky školy a koordinuje jejich práci. Koordinace se uskutečňuje zejména prostřednictvím operativních porad, provozních porad a pedagogických rad.
b) Jedná ve všech záležitostech jménem školy, pokud nepřenesla svoji pravomoc na jiné pracovníky v jejich náplních.
c) Rozhoduje o majetku a ostatních prostředcích svěřených škole, o hlavních otázkách hospodaření, mzdové politiky a zajišťuje účinné využívání prostředků mzdových prostředků k diferencovanému
odměňování pracovníků podle výsledků jejich práce.
d) Schvaluje všechny dokumenty a materiály, které tvoří výstupy ze školy.
e) Je oprávněna při výkonu své funkce písemně pověřit pracovníky, aby činili vymezené právní úkony jménem školy. Schvaluje organizační strukturu školy, rozhoduje o záležitostech školy, které si vyhradila v rámci své pravomoci.
f) Odpovídá za BOZP, PO a ochranu ŽP.

Organizační řídicí normy:

a) organizační řád
b) provozní řád
c) pracovní řád
d) školní řád
e) směrnice pro stanovení úplaty za předškolní vzdělávání
f) směrnice pro vyplácení cestovních náhrad
g) směrnice pro účetnictví
h) směrnice k evidenci majetku
i) směrnice pro provedení inventarizace
j) směrnice – o doplňkové činnosti
k) směrnice – Pokladna MŠ
l) směrnice pro ŠJ – výdejnu
m) směrnice – vnitřní platový předpis
n) směrnice pro čerpání FKSP
o) Směrnice – Spisový a skartační řád
p) Směrnice GDPR – ochrana osobních údajů

IV. Systémové členění

Strategie řízení

  • Všichni pracovníci mají písemně stanoveny své kompetence.
  • V oblasti svých kompetencí mají právo rozhodovat, aniž by museli žádat o svolení vedení školy, mají povinnost informovat o svých rozhodnutích vedení školy, mají plnou zodpovědnost za svá rozhodnutí.

Finanční řízení

  • Účetnictví je zpracováváno externě firmou ELKOTERM spol. s.r.o.
  • Zpracování mzdové agendy je zajištěno externí účetní firmou Bc. Vidrmanová Kopová Irena, Dis.
  • Zpracování provozní agendy (dodržování platebního kalendáře energií, hromadné příkazy – platby, faktur…) zástupkyně ředitelky Bc. Iveta Ježová.
  • Za správné hospodárné využívání všech finančních prostředků v souladu s platnými zákonnými normami zodpovídá ředitelka školy.

Personální řízení

  • Personální agendu vede v plném rozsahu ředitelka školy.
  • Sledování platových postupů a nároků pracovníků zajišťuje ředitelka školy ve spolupráci s mzdovou účetní.

Materiální vybavení

  • Vstupní evidenci nově pořízeného majetku provádí zástupkyně ředitelky školy.
  • Za ochranu evidovaného majetku odpovídá ředitelka školy.
  • Odpisy majetku se řídí ustanoveními zákona ČNR č. 586/1992 Sb., o daních z příjmu, v platném znění a zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, v platném znění.

Řízení výchovy a vzdělávání

  • Organizace výchovně vzdělávacího procesu se řídí platnými školskými předpisy, zejména zákonem 561/2004 Sb. - Školský zákon v platném znění a vyhláškou 14/2005 o předškolním vzdělávání v platném znění, Školním řádem a Školním vzdělávacím programem.

Externí vztahy

  • Ve styku s rodiči dětí jednají jménem školy ředitelka a učitelé školy.
  • Rozsah zmocnění pro jednání jménem školy v externích vztazích určuje ředitelka školy.

IV. Pracovníci a oceňování práce

Zařazování a oceňování pracovníků se obecně řídí zákoníkem práce č. 262/2006 Sb., nařízením vlády ČR č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, a nařízením vlády č. 222/2010 Sb., kterým se stanoví katalog prací. Podrobnosti jsou stanoveny ve vnitřním platovém předpisu školy.

Práva a povinnosti pracovníků jsou dány zákoníkem práce, zákonem č. 561/2004 Sb., školským zákonem, vyhláškou č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, pracovním řádem pro pedagogické pracovníky a ostatní pracovníky škol a školských zařízení, organizačním řádem školy a dalšími obecně závaznými normami.

Pracovní doba ředitelky MŠ

Pracovní doba ředitelky mateřské školy je nerovnoměrně rozvržena vzhledem k zajišťování mzdových, účetních, ekonomických, správních, právních a organizačních úkolů, vyplývajících z povinností statutárního orgánu.
Tyto úkoly ve většině případů nelze zajišťovat v budově školy, ale se smluvními organizacemi, firmami, úřady a poradci v místě jejich působení.

Pracovní doba ředitelky MŠ je 40 hodin týdně.
Přímá výchovná práce ředitelky u devítitřídní mateřské školy je podle nařízení vlády č. 75/2005 Sb., v platném znění, 9 hodin týdně.
Přímá výchovná práce je pevně stanovenou částí v rozvrhu pracovní doby.

Nepřímá výchovná práce a řídící práce je pružnou částí pracovní doby, která je zapisována podle skutečnosti do docházkového listu, s poznámkami o místě a době jednání mimo pracoviště.

Ředitelka školy je finančně ohodnocena podle nařízení vlády ČR č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, v platném znění. Nenárokové složky platu stanovuje zřizovatel podle vnitřního platového řádu, mimořádné odměny stanovuje zřizovatel podle vlastních kriterií.

Vnitřní organizační řád pro pracovníky mateřské školy

Povinnosti pedagogických pracovníků

  • Plnit pracovní úkoly podle Pracovního řádu, Školního vzdělávacího programu, třídního vzdělávacího programu a pracovní náplně.
  • Dodržovat stanovenou pracovní dobu, stanovenou pracovní náplň.
  • Řádně zapisovat příchod a odchod ze zaměstnání do osobního evidenčního listu.
  • Řádně a včas zapisovat a hlásit odpracování i čerpání přesčasových hodin v ředitelně mateřské školy s udáním důvodu pro přesčasovou práci
  • Předem hlásit výměnu pracovní směny a důvod k této výměně vedení školy.
  • Nahlásit začátek a konec pracovní neschopnosti nebo OČR.
  • Nahlásit včas vedení školy žádost o dovolenou, náhradní volno, studijní volno, neplacené volno, překážky v práci.
  • Nahlásit včas návštěvu lékaře, kterou musí nutně vykonat v pracovní době a vyzvednout si potvrzenou propustku
  • Řídit se poučením o BOZP a PO
  • Zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, týkajících se osobních údajů dětí a vnitřních záležitostí školy
  • Dbát na šetrné a hospodárné zacházení s pomůckami a materiálem pro výchovně vzdělávací práci
  • Zkontrolovat před odchodem třídu a přilehlé soc. zařízení z hlediska pořádku, hygieny a bezpečnosti, udržovat neustále pořádek na pracovišti

Povinnosti provozních pracovníků

  • Plnit povinnosti vyplývající z Pracovního řádu pro zaměstnance škol a školských zařízení
  • Dodržovat stanovenou pracovní dobu, stanovenou pracovní náplň
  • Řádně zapisovat příchod a odchod ze zaměstnání do osobního evidenčního listu
  • Řídit se poučením o BOZP, dodržovat předpisy PO a CO
  • Nahlásit začátek a konec pracovní neschopnosti a ošetřování člena rodiny
  • Nahlásit včas vedení školy žádost o dovolenou, náhradní volno, neplacené volno, překážky v práci
  • Nahlásit včas návštěvu lékaře, kterou musí nutně vykonat v pracovní době a vyzvednout si potvrzenou propustku
  • Zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, týkajících se osobních údajů dětí a vnitřních záležitostí školy
  • Účastnit se provozních porad dle pokynů ředitelky školy
  • Důsledně dbát na efektivní a šetrné používání čistících a úklidových prostředků
  • Šetrně zacházet s inventářem školy
  • Opouštět svoje pracoviště vždy uklizené, čistící prostředky bezpečně uložené mimo dosah dětí

Další ustanovení:
Pedagogičtí pracovníci školy nemají stanovenou dobu pro čerpání přestávek v práci, je jim poskytnuta přiměřená doba na oddech v době stravování dětí.

Návštěva lékaře v pracovní době je povolena pouze v nezbytně nutných případech, pokud není možné provést ji mimo pracovní dobu.

Osobní návštěvy zaměstnanců na pracovišti jsou povoleny pouze na nezbytně nutnou dobu, děti nesmějí být po dobu návštěvy ponechány bez dozoru.


Dovolená na zotavenou se čerpá zejména v době hlavních a vedlejších školních prázdnin (Pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení). O dovolenou pracovník žádá vždy alespoň dva dny předem ředitelku školy nebo zástupkyni ředitelky školy. Ohlášená a schválená dovolená bude pracovníkem vždy vyčerpána. Dovolená na zotavenou bude vždy vyčerpána do 30. 11., s ponecháním potřebného počtu dnů dovolené na vánoční prázdniny.

Čerpání studijního volna podle zákona 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, v rozsahu 5 pracovních dnů ve školním roce, bude závazně a v pravidelných termínech stanoveno ředitelkou MŠ, včetně studijních materiálů a výstupů z nich.

Soukromé telefonické hovory jsou omezeny pouze na naléhavé záležitosti.

Ve všech prostorách mateřské školy je zakázáno kouření.

Práva pracovníků:

  • Všichni pracovníci mají právo na ochranu osobních informací, včetně informací týkajících se platových podmínek.
  • Všichni pracovníci mají právo na informace, týkající se zásadních personálních a provozních změn v organizaci
  • Všichni pracovníci mají právo svobodně se vyjádřit k problémům týkajícím se provozu mateřské školy.
  • Zákonem stanovená práva pracovníků jsou vyjádřena v Zákoníku práce a v Pracovním řádu pro pracovníky škol a školských zařízení.

Opatření k zabezpečení a ochraně majetku v mateřské škole

Každý pracovník mateřské školy je povinen chránit majetek školy před poškozením, zničením či zneužitím.
Každý pracovník je povinen šetrně nakládat s materiálovým vybavením školy, neplýtvat materiálem, třídit odpady dle pokynů a udržovat pořádek ve všech prostorách mateřské školy.

Bezpečnostní opatření:

Za denní odemykání a odkódování mateřské školy odpovídají provozní pracovnice mateřských škol. Odemykání vchodů pro rodiče je stanoveno na 6:15 hod. ráno.

Provozní pracovnice, která má koncovou službu:

  • zkontroluje uzavření oken
  • zamkne budovu a zakóduje MŠ

Vchod do MŠ je uzavřen. Rodiče s dětmi vchází do budovy použitím domovního zvonku a nahlášení jména příchozího.

Cizím osobám je vstup do budovy mateřské školy povolen jen s vědomím ředitelky školy nebo její zástupkyně.

Návštěvy využívají zvonků.

Pracovníci mateřské školy ukládají své osobní věci na místa k tomu určená, která lze uzamknout (šatny pro zaměstnance).

Všichni pracovníci mateřské školy jsou seznámeni se systémem zabezpečení mateřské školy mimo provozní dobu. Zaměstnanci, kterým byl přidělen bezpečnostní kód, jsou poučeni o jeho používání (viz Zabezpečení MŠ mimo provozní dobu).

Pracovníci, kteří mají klíče od mateřské školy, jsou evidováni a zodpovídají za ochranu klíčů před jejich zneužitím.

Zabezpečení MŠ mimo provozní dobu:

V době od 17:00 do 6:00 hod. ráno dalšího dne je MŠ zabezpečena elektronickým zabezpečovacím systémem, který je napojen na pult centralizované ochrany (Městská policie).

Zaměstnanci, kterým byl přidělen bezpečnostní kód, smí vstoupit do MŠ v době mimo provoz pouze v nutných případech a se svolením ředitelky školy.

Mgr. Dana Větrová, ředitelka mateřské školy
V Olomouci dne 1. 9. 2025

Přílohy:
Organizační struktura příspěvkové organizace

Rychlý kontakt